Connect with us

Анализи

Банкарство анализа: Дали Македонците плаќаат најскапи станови во регионот?

Објавено

на

Македонците плаќаат многу високи цени за купување стан во Скопје и многу скапи станбени кредити во споредба со граѓаните на земјите во регионот. До овој заклучок се доаѓа особено кога ќе се анализираат цените на метар квадратен станбен простор и висината на каматните стапки во контекст на износот на просечната плата во земјава и квалитетот на животот во Скопје од урбанистички, еколошки и економски аспект.

Ова уште повеќе важи ако се земе предвид дека цените на пазарот на недвижности во Скопје доминантно ги диктира домашна побарувачка, додека во Белград, Загреб, Солун, на пример, повеќе од една третина од купувачите се странци. Ова упатува на заклучокот дека Македонците и не се така сиромашни како што личи.

Затоа цените на становите во Скопје пораснаа за 20,6% за една година. Ако се земе предвид фактот дека почнаа да растат и каматните стапки на станбените кредити, купувањето стан во Скопје станува уште поскапо. 

Секако, градежните компании и агентите за недвижности имаат свои аргументи на што се должат високите цени на становите во Скопје. Колку сето тоа има издржана економска и пазарна логика е прашање.

Цените на становите во Скопје не се најниски, каматите на кредитите највисоки

Анализата на Банкарство.мк за висината на цените на становите во Скопје, Белград, Загреб, Солун и Софија покажа дека Скопје воопшто не заостанува многу и дури не е ни на последно место. Репрезентативната цена на метар квадратен станбен простор во Скопје, утврдена врз основа на понудите на пазарот, изнесува 1.400 до 1.500 евра. Највисока е во Загреб – 2.500 евра, а најниска во Софија 1.300 евра.

Од друга страна, Скопје заедно со Белград се далеку пред сите градови според висината на каматните стапки на станбените кредити. Просечната каматна стапка на станбените кредити во земјава по последните корекции на банките се движи околу 3,3% фиксна за првите пет години и 6% променлива за останатиот период на отплата. Станбените кредити се најевтини во Софија и во Загреб со каматна стапка од само 2,82%, односно 2,97%. 

Имајќи ги предвид овие каматни стапки, нашата пресметка за станбен кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години покажува дека месечната рата за купувачот во Скопје ќе изнесува 660 евра во првите пет години и 860 евра во останатиот период, а во Загреб, на пример, ќе биде 625 евра за целиот период на отплата. Просечната плата во земјава е 500 евра, а во Хрватска е 998 евра!

Софија

Главниот град на Бугарија претендира да стане модерен европски град, во кој интензивно се гради и се инвестира. Поради тоа пазарот на недвижности во Софија е во нагорен тренд веќе петта година по ред. 

Според податоците на агенциите за недвижности, цените на становите зависат од локацијата и видот на зградата. На периферијата се движат од 800 до 1.500 евра за метар квадратен. Во новоизградените згради низ Софија цените се движат од 850 до 1.600 евра за метар квадратен. За купувачите што бараат луксуз, високо ниво на сигурност и локација во центарот на градот, цените се движат од 1.300 до 4.000 евра за метар квадратен. 

Доколку сакаат да купат стан на кредит, Бугарите имаат можност да подигнат станбен кредит со каматна стапка од 2,82%. Толку изнесуваше просечната каматна стапка на станбените кредити во Бугарија во ноември 2022 година. Банките конкретно нудат станбени кредити со фиксни каматни стапки што се движат од 2,99% до 4,99%. Каматните стапки на станбените кредити во Бугарија важат за едни од најниските во ЕУ.  

Со овие каматни стапки, месечната рата за станбен кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години во Бугарија ќе изнесува 618 евра, а просечната плата е околу 900 евра.  

Солун

Солун, како еден од најактрактивните градови во регионот поради излезот на море и широката понуда на економски можности, сепак држи релативно атрактивни цени на пазарот на недвижности. Просечната цена на метар квадратен во центарот на градот изнесува 2.190 евра, а на периферијата 1.565 евра. Најниската цена на стан во центарот на Солун е на ниво од 1.900 евра за метар квадратен, а највисоката достигнува и до 5.000 евра. 

За купување стан на кредит, Грците плаќаат каматни стапки од 3% до 5% годишно, а просечната каматна стапка изнесува 4,09%. Банките во Грција нудат станбени кредити со различни видови каматни стапки зависно од периодот на фиксирање. На пример, фиксната каматна стапка за период од 30 години во Еуробанк изнесува 4,70%, а променливата за истиот период на отплата во моментот изнесува 4,10%. За кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години, месечната рата ќе изнесува 724 евра. Имајќи предвид дека просечната плата изнесува 799 евра, таа е доволна за да се покрие ратата за станбен кредит.  

Белград

Просечната цена на становите во Белград изнесува 2.400 евра по метар квадратен во стара градба, a 2.420 евра во новоизградени станови. Распонот на цените на старите станови се движи од 1.457 евра до 3.348 евра за метар квадратен во зависност од локацијата и состојбата на станот. Цените на новите станови се движат од 1.324 евра до 3.516 евра за метар квадратен. Ова го покажуваат анализите на агенциите што се занимаваат со недвижности. 

Податоците од Републичкиот геодетски завод на Србија, пак, покажуваат дека цените за метар квадратен во старите градби се движат од 400 до 5.195 евра за метар квадратен, а на новите станови од 625 евра до 10.400 евра за метар квадратен. Новоизградените станови во Белград, како што покажуваат последните информации од Србија, достигнуваат фантастични цени од дури 10.000 евра за метар квадратен, што сепак навлегува во доменот на луксузот, кој не е предмет на оваа анализа.

За купување стан на кредит банките во Србија нудат станбени кредити со каматни стапки кои се движат од 5,11% годишно до 6,68%. За разлика од Македонија, српските банки немаат пракса да даваат фиксни каматни стапки за првите 3, 5 или 10 години, туку најчесто нудат променливи каматни стапки за целиот период на отплата. Некои, пак, нудат фиксна каматна стапка за целиот период на отплата, која секако е повисока од променливата. За кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години, месечната рата на корисник на станбен кредит во Србија се движи од 840 до 890 евра. Просечната плата во Србија изнесува 887 евра.

Загреб

Становите во Загреб во просек се за нијанса поскапи од тие во Белград. Просечната цена на метар квадратен изнесува 2.500 евра, а Хрватите се жалат дека е порасната за 30% за само една година. Новоизградени станови во центарот на Загреб достигнуваат цена и до 7.990 евра за метар квадратен. 

Граѓаните во Хрватска навистина се привилегирани кога станува збор за цената на станбените кредити. Каматните стапки на станбените кредити во Хрватска се движат од 2,52% до 3,67%, а врз основа на тоа месечната рата за отплата на кредит од 150.000 евра на 30 години се движи од 592 евра до 682 евра. Една третина од становите во Загреб го купуваат странци.

 

Преземањето на оваа содржина не е дозволена без согласност од Редакцијата на Банкарство.мк

Анализи

Готовината се уште доминантен метод за плаќање при онлајн нарачки

Објавено

на

Народната банка на Република Северна Македонија ги објави новите податоците за платежната статистика за трите квартали од 2024 година, кои покажуваат постојан тренд на зголемена употреба на дигиталните канали за извршување на плаќањата во земјата. Во трите квартали од 2024 година се забележува значителен годишен раст кај бројот и вредноста на платежните трансакции на граѓаните во трговијата во земјата. Вкупните трансакции со картички во земјата и во странство издадени од домашните и странски даватели на платежните услуги, пораснале за 11,3% по број и за 13,6% по вредност. Вредноста на трансакциите на места на продажба за е-трговија изнесуваат 522.5 милиони евра и преставува 9,1% од вкупните трансакции и преставува раст од 7,5% во однос на истиот период минатата година. При тоа овој пораст се должи во главно на растот на вредноста на трансакциите направени во странство од домашни иматели на платежни картички кој изнесува 39,7%. Вредноста на направените трансакции кон домашни е-трговцизабележува пад од 6,7%.

Ако имаме во предвид дека готовината при достава (Cash on Delivery – CoD) доминира како најчест начин на плаќање во е-трговијата, и тоа според последните податоци на Findex (2021) 47% од македонските онлајн купувачи се потпираат на плаќање во готово, а кај домашните е-трговци постои опцијата за готовина при доставата, што не е случај кај странските е-трговци, може да се каже дека се уште готовината доминира при онлајн плаќањето.

Асоцијацијата за е-трговија, во своето шесто издание направи анализа на е трговијата во земјите од Западен Балкан („Преглед на е-трговијата во Западен Балкан, 2024 година“, поддржано од НЛБ групацијата) каде што во делот за плаќањето, како една од алките на синџирот на е-трговијата, се согледува дека е слична состојбата и во другите балкански земји во Косово 85%, Албанија 75% и Србија 71%. За споредба, во земји како Австрија и Данска готовината речиси и да не се користи. Македонците, како и балканските купувачи се уште преферираат плаќање со готовина, додека дигиталните плаќања, кои се норма во ЕУ, сè уште се ограничени. 59% од Македонците имаат платежни картички, а 43% од нив ги користат. Уште полоша е состојбата во Албанија, каде што само 8% од популацијата ги користи платежните картички, како и во Косово (21%) и Босна и Херцеговина (23%). Во Србија состојбата е најдобра со 62% иматели на платежни картички и 47% нивно користење. Исто така, користењето на мобилните телефони за плаќање е на ниско ниво. Имено, и покрај тоа што регионот е технолошки добро опремен – мобилната пенетрација е висока, со 95% од населението во Северна Македонија, Србија, Косово и Босна и Херцеговина кои поседуваат мобилен телефон, употребата на мобилни телефони за финансиски трансакции останува ниска – во Македонија само 36% од корисниците на финансиски услуги ги користат мобилните уреди за плаќања.

Според анкетата, која ја спроведе Асоцијацијата за е-трговија, како дел од споменатиот извештај со фокус на плаќањето при онлајн продажбата, 72,5% од е-трговците истакнаа дека готовината при достава е доминантен метод на плаќање за нивните клиенти, а 82,5% одговориле дека токму клиентите ја претпочитаат оваа опција. Клучни причини за оваа доминација според анкетираните е-трговци се: недовербата во онлајн продавниците, стравот дека нарачаните производи нема да бидат доставени, како и чувство на сигурност при плаќање со готовина. Дополнително, навиките и недоволните дигитални вештини за користење на картички играат значајна улога во популарноста на ќеш плаќањата. И покрај тоа, 62,5% од е-трговците изјавиле дека плаќањето со картички е покорисно за нивниот бизнис, а 45% од нив активно го промовираат користењето на картички. Плаќањето со готовина од друга страна, создава големи неефикасности за е-трговците, како што се неуспешни испораки, зголемени оперативни трошоци и ризик од неформални економски практики.

„Вториот најголем предизвик, со кој се соочуваат е-трговците кои учествуваа во анкетата, е нелојалната конкуренција предизвикана од сивата економија. Плаќањето со готовина ја олеснува оваа нелегална пракса, додека преминот кон дигитални плаќања може да придонесе за намалување на овој предизвик, зголемувајќи ја транспарентноста и формалноста на економијата. За да се намали доминацијата на готовината, потребни се насочени активности за подобрување на дигиталната писменост, намалување на трансакциските трошоци и зголемување на довербата во онлајн плаќањата. Преку овие чекори, македонската и регионалната е-трговија може да станат поконкурентни, поттикнувајќи раст и економска стабилност“, изјави преседателката на Асоцијацијата за е-трговија д-р Нина Ангеловска Станков.

Инаку, годишниот извештај од анализата за е-трговија е изработен со поддршка на NLB Group и беше традиционално презентиран на 7-та регионална конференција за е-трговија. Како шесто издание од серијата, оваа публикација за првпат е објавена на англиски јазик и со проширен фокус кој го опфаќа целиот регион на Западен Балкан: Албанија, Босна и Херцеговина, Косово, Црна Гора, Северна Македонија и Србија. Сеопфатниот извештај нуди длабинска анализа на моменталнaта состојба на е-трговијата и трендовите, го прикажува растот на е-трговијата во изминатата година и прави споредба на регионот со поразвиените европски пазари, заснована на секундарни податоци и компаративна анализа. Дополнително, беше спроведено и примарно истражување кое ги анализираше искуствата на е-продавачите во Западен Балкан, со посебен фокус на е-плаќањата, идентификувајќи ги критичните бариери и можности за раст.

Целосниот извештај и повеќе информации за клучните сознанија од анализата се достапни на ликот во продололжение: https://ecommerce.mk/wb-ecommerce-report-2024/.

Продолжи со читање

Анализи

АЕТСМ: 63,5% од интернет корисниците направиле онлајн нарачки во 2024 година

Објавено

на

Асоцијацијата за е-трговија ги анализираше најновите податоци објавени од Државниот завод за статистика за користење информатичко-комуникациски технологии во домаќинствата и од поединците во 2024 година, според кои се забележува пораст на направените онлајн купувања/нарачки за 10 процентни поени. 63,5% од македонските интернет корисници нарачале/купиле стоки или услуги преку интернет во последните 12 месеци наспроти 53,5% во истиот период минатата година.

Што се купувало најмногу онлајн?

Македонците како и во минатите години, најмногу купувале облека (вклучително и спортска облека), чевли или додатоци (на пр. чанти, накит). Она што е позитивно и се забележува е порастот на онлајн нарачките кај повеќе категории и тоа:

Колку од Македонците користеле интернет во 2024?

90,2% од домаќинствата имале интернет пристап наспроти 88% во истиот период минатата година, додека 91,2% од Македонците на возраст од 15-74 години користеле интернет наспроти 85,3% во истиот период минатата година (Државен завод за статистика, 2024). При тоа, 92,2% од мажите користеле интернет наспроти 90,2% од жените во истиот период. 76,4% од Македонците користеле интернет неколку пати во текот на денот, и тоа 78,3% од мажите и 74,6% од жените.

За што се користел најмногу интернетот во 2024?

Македонците интернетот најмногу го користат за зборување, социјални мрежи и праќање инстант пораки. Дури 94,6% од нив го користат интернетот за телефонирање преку интернет/видеo повици (преку webcam; употреба на апликации, на пример, Skype, Facetime) наспроти 89,2% минатата година. 87,6% од Македонците користеле инстант-пораки, т.е. размена на пораки, на пример, преку Messenger, WhatsApp, Viber наспроти 75,2% минатата година. Учество во социјални мрежи (креирање кориснички профил, испраќање пораки или друго на Фејсбук, Инстаграм, Твитер/X итн.) имале 84,2% од интернет корисниците спрема 76,9% минатата година. Забележано е и зголемување на користењето на интернетот за скоро сите активности. Намалување на користењето на интернетот има за информации поврзани со здравјето (повреда, болести, исхрана, подобрување на здравјето итн.), кое е намалено на 55,5% од интернет корисниците во 2024 година, споредено со од 67,7% минатата година. Од друга страна пак, 53,2% од интернет корисниците праќале/примале електронска пошта (e-mail) наспроти 44% од интернет корисниците минатата година, 72,5% барале информации за производи/услуги наспроти 54,2% минатата година, а особено значајно е дека 13,7% од интернет корисниците учествувале во продажба на производи или услуги, преку аукции како што е на пр. eBay.com наспроти само 6,8% кои учествувале минатата година. Дополнително, забележано е зголемување користењето на интернет банкарство од 40% од Македонците, наспроти 32,8% минатата година.

Во однос на полот, жените повеќе сакаат да зборуваат и да праќаат инстант пораки, но и да бараат информации за производи и услуги поврзани со здравјето, додека мажите повеќе ги користат социјални мрежи, повеќе продаваат производи или услуги онлајн, на пр., преку аукции: eBay и повеќе практикуваат интернет банкарство.

„Најновите податоци на Државниот завод за статистика ни покажуваат дека Македонците се повеќе го користат интернетот, но она што е важно дека е зголемено користењето на интернетот за праќање на е-пошта, за барање информациии за производи и услуги, и најважно, за онлајн продавање на производи и за интернет банкарство. Она што најмногу нѐ интересира е онлајн купувањето кое забележува пораст од 10 процентни поена, како и зголеменото купување на повеќе категории на производи. Зголемената понуда на атрактивни промоции и појавата на нови играчи на пазарот го раздвижува онлајн пазарот и се повеќе интернет корисници го користат интернетот за онлајн купување.“ – истакна Претседателката на АЕТСМ, д-р Нина Ангеловска Станков.

Продолжи со читање

Анализи

Растат кредитите и депозитите, граѓаните најмногу се задолжуваат со потрошувачки и станбените кредити

Објавено

на

Годишниот раст на вкупните депозити во октомври изнесува 11,0%, а произлегува од зголемените депозити на двата сектора, со поизразен придонес на секторот домаќинства. Вкупните кредити, пак, на годишна основа се зголемени за 9,2% како резултат на зголеменото кредитирање на двата сектора, при поизразен придонес кон растот на кредитите на корпоративниот сектор, соопшти Народна банка.

Во октомври 2024 година, паричната маса се зголеми за 1,6% на месечна основа, како резултат на зголемувањето на депозитните пари, краткорочните депозити и долгорочните депозити до две години, при остварен пад на готовите пари во оптек. Анализирано на годишно ниво, паричната маса бележи зголемување од 9,1%, во поголем дел поради растот на депозитните пари, при позитивен придонес и на долгорочните депозити до две години и готовите пари во оптек, додека краткорочните депозити забележаа пад.

Вкупните депозити во октомври, забележаа месечно зголемување од 1,7% поради растот на депозитите кај двата сектора, којшто е поизразен кај корпоративниот сектор. Годишниот раст на вкупните депозити од 11,0% произлегува од зголемените депозити на двата сектора, со поизразен придонес на секторот „домаќинства“.

Во октомври, вкупните кредити остварија раст од 1,8% и 9,2% на месечна и на годишна основа, соодветно. Месечната и годишната промена се резултат на зголеменото кредитирање на двата сектора, при поизразен придонес кон растот на
кредитите на корпоративниот сектор.

Кај вкупните депозити на корпоративниот сектор, во октомври, е забележан месечен раст од 3,2%, којшто пред сè се должи на повисоките депозитни пари и краткорочни депозити во денари, при остварен раст и на долгорочните депозити, додека краткорочните депозити во странска валута забележаа пад. Споредено на годишно ниво, депозитите на корпоративниот сектор се повисоки за 10,0%, во поголем дел како резултат на растот на депозитните пари, а дополнителен позитивен придонес имаат и долгорочните депозити и краткорочните депозити во денари, додека краткорочните депозити во странска валута бележат намалување.

Овој месец, кредитите на корпоративниот сектор5 остварија месечен раст од 2,8%, при годишен раст од 10,4%, соодветно. Притоа, месечната и годишната промена во целост се должат на зголеменото кредитирање во денари, при остварен
пад на кредитите во странска валута.

Вкупните депозити на домаќинствата, во октомври, се зголемени за 0,7% на месечно ниво, во целост како резултат на растот на долгорочните депозити во денари и во странска валута, во услови на забележан пад кај краткорочните депозити и депозитните пари. Годишниот раст од 11,7% се должи на повисоките депозитни пари и долгорочните депозити во денари и во странска валута, додека краткорочните депозити бележат намалување.

Кредитите на домаќинствата во октомври забележаа месечно и годишно зголемување од 0,9% и 8,2%, соодветно. Промената кај двете основи произлегува од растот на кредитите во денари и во странска валута, со поголем придонес на кредитите во денари.

Гледано според намената на кредитите одобрени на физичките лица, потрошувачките и станбените кредити како најзастапени категории бележат месечен раст од 0,9% и 1,1%, соодветно, како и годишен раст од 7,2% и 11,3%, соодветно. Овој месец, кај автомобилските кредити е остварено месечно и годишно зголемување од 0,9% и 13,6%, соодветно. Кредитите одобрени на кредитни картички и негативните салда на тековните сметки, во октомври, се повисоки за 0,2% и 1,5%, соодветно, на месечна основа, додека на годишна основа бележат намалување од 8,5% и 0,8%, соодветно. Кај кредитите одобрени врз други основи е забележано месечно зголемување од 0,4%, во услови на годишен пад од 16,1%.

Продолжи со читање

Популарно