Connect with us

Анализи

Банкарство анализа: Дали Македонците плаќаат најскапи станови во регионот?

Објавено

на

Македонците плаќаат многу високи цени за купување стан во Скопје и многу скапи станбени кредити во споредба со граѓаните на земјите во регионот. До овој заклучок се доаѓа особено кога ќе се анализираат цените на метар квадратен станбен простор и висината на каматните стапки во контекст на износот на просечната плата во земјава и квалитетот на животот во Скопје од урбанистички, еколошки и економски аспект.

Ова уште повеќе важи ако се земе предвид дека цените на пазарот на недвижности во Скопје доминантно ги диктира домашна побарувачка, додека во Белград, Загреб, Солун, на пример, повеќе од една третина од купувачите се странци. Ова упатува на заклучокот дека Македонците и не се така сиромашни како што личи.

Затоа цените на становите во Скопје пораснаа за 20,6% за една година. Ако се земе предвид фактот дека почнаа да растат и каматните стапки на станбените кредити, купувањето стан во Скопје станува уште поскапо. 

Секако, градежните компании и агентите за недвижности имаат свои аргументи на што се должат високите цени на становите во Скопје. Колку сето тоа има издржана економска и пазарна логика е прашање.

Цените на становите во Скопје не се најниски, каматите на кредитите највисоки

Анализата на Банкарство.мк за висината на цените на становите во Скопје, Белград, Загреб, Солун и Софија покажа дека Скопје воопшто не заостанува многу и дури не е ни на последно место. Репрезентативната цена на метар квадратен станбен простор во Скопје, утврдена врз основа на понудите на пазарот, изнесува 1.400 до 1.500 евра. Највисока е во Загреб – 2.500 евра, а најниска во Софија 1.300 евра.

Од друга страна, Скопје заедно со Белград се далеку пред сите градови според висината на каматните стапки на станбените кредити. Просечната каматна стапка на станбените кредити во земјава по последните корекции на банките се движи околу 3,3% фиксна за првите пет години и 6% променлива за останатиот период на отплата. Станбените кредити се најевтини во Софија и во Загреб со каматна стапка од само 2,82%, односно 2,97%. 

Имајќи ги предвид овие каматни стапки, нашата пресметка за станбен кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години покажува дека месечната рата за купувачот во Скопје ќе изнесува 660 евра во првите пет години и 860 евра во останатиот период, а во Загреб, на пример, ќе биде 625 евра за целиот период на отплата. Просечната плата во земјава е 500 евра, а во Хрватска е 998 евра!

Софија

Главниот град на Бугарија претендира да стане модерен европски град, во кој интензивно се гради и се инвестира. Поради тоа пазарот на недвижности во Софија е во нагорен тренд веќе петта година по ред. 

Според податоците на агенциите за недвижности, цените на становите зависат од локацијата и видот на зградата. На периферијата се движат од 800 до 1.500 евра за метар квадратен. Во новоизградените згради низ Софија цените се движат од 850 до 1.600 евра за метар квадратен. За купувачите што бараат луксуз, високо ниво на сигурност и локација во центарот на градот, цените се движат од 1.300 до 4.000 евра за метар квадратен. 

Доколку сакаат да купат стан на кредит, Бугарите имаат можност да подигнат станбен кредит со каматна стапка од 2,82%. Толку изнесуваше просечната каматна стапка на станбените кредити во Бугарија во ноември 2022 година. Банките конкретно нудат станбени кредити со фиксни каматни стапки што се движат од 2,99% до 4,99%. Каматните стапки на станбените кредити во Бугарија важат за едни од најниските во ЕУ.  

Со овие каматни стапки, месечната рата за станбен кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години во Бугарија ќе изнесува 618 евра, а просечната плата е околу 900 евра.  

Солун

Солун, како еден од најактрактивните градови во регионот поради излезот на море и широката понуда на економски можности, сепак држи релативно атрактивни цени на пазарот на недвижности. Просечната цена на метар квадратен во центарот на градот изнесува 2.190 евра, а на периферијата 1.565 евра. Најниската цена на стан во центарот на Солун е на ниво од 1.900 евра за метар квадратен, а највисоката достигнува и до 5.000 евра. 

За купување стан на кредит, Грците плаќаат каматни стапки од 3% до 5% годишно, а просечната каматна стапка изнесува 4,09%. Банките во Грција нудат станбени кредити со различни видови каматни стапки зависно од периодот на фиксирање. На пример, фиксната каматна стапка за период од 30 години во Еуробанк изнесува 4,70%, а променливата за истиот период на отплата во моментот изнесува 4,10%. За кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години, месечната рата ќе изнесува 724 евра. Имајќи предвид дека просечната плата изнесува 799 евра, таа е доволна за да се покрие ратата за станбен кредит.  

Белград

Просечната цена на становите во Белград изнесува 2.400 евра по метар квадратен во стара градба, a 2.420 евра во новоизградени станови. Распонот на цените на старите станови се движи од 1.457 евра до 3.348 евра за метар квадратен во зависност од локацијата и состојбата на станот. Цените на новите станови се движат од 1.324 евра до 3.516 евра за метар квадратен. Ова го покажуваат анализите на агенциите што се занимаваат со недвижности. 

Податоците од Републичкиот геодетски завод на Србија, пак, покажуваат дека цените за метар квадратен во старите градби се движат од 400 до 5.195 евра за метар квадратен, а на новите станови од 625 евра до 10.400 евра за метар квадратен. Новоизградените станови во Белград, како што покажуваат последните информации од Србија, достигнуваат фантастични цени од дури 10.000 евра за метар квадратен, што сепак навлегува во доменот на луксузот, кој не е предмет на оваа анализа.

За купување стан на кредит банките во Србија нудат станбени кредити со каматни стапки кои се движат од 5,11% годишно до 6,68%. За разлика од Македонија, српските банки немаат пракса да даваат фиксни каматни стапки за првите 3, 5 или 10 години, туку најчесто нудат променливи каматни стапки за целиот период на отплата. Некои, пак, нудат фиксна каматна стапка за целиот период на отплата, која секако е повисока од променливата. За кредит од 150.000 евра со рок на отплата од 30 години, месечната рата на корисник на станбен кредит во Србија се движи од 840 до 890 евра. Просечната плата во Србија изнесува 887 евра.

Загреб

Становите во Загреб во просек се за нијанса поскапи од тие во Белград. Просечната цена на метар квадратен изнесува 2.500 евра, а Хрватите се жалат дека е порасната за 30% за само една година. Новоизградени станови во центарот на Загреб достигнуваат цена и до 7.990 евра за метар квадратен. 

Граѓаните во Хрватска навистина се привилегирани кога станува збор за цената на станбените кредити. Каматните стапки на станбените кредити во Хрватска се движат од 2,52% до 3,67%, а врз основа на тоа месечната рата за отплата на кредит од 150.000 евра на 30 години се движи од 592 евра до 682 евра. Една третина од становите во Загреб го купуваат странци.

 

Преземањето на оваа содржина не е дозволена без согласност од Редакцијата на Банкарство.мк

Анализи

Растат кредитите и депозитите, граѓаните најмногу се задолжуваат со потрошувачки и станбените кредити

Објавено

на

Годишниот раст на вкупните депозити во октомври изнесува 11,0%, а произлегува од зголемените депозити на двата сектора, со поизразен придонес на секторот домаќинства. Вкупните кредити, пак, на годишна основа се зголемени за 9,2% како резултат на зголеменото кредитирање на двата сектора, при поизразен придонес кон растот на кредитите на корпоративниот сектор, соопшти Народна банка.

Во октомври 2024 година, паричната маса се зголеми за 1,6% на месечна основа, како резултат на зголемувањето на депозитните пари, краткорочните депозити и долгорочните депозити до две години, при остварен пад на готовите пари во оптек. Анализирано на годишно ниво, паричната маса бележи зголемување од 9,1%, во поголем дел поради растот на депозитните пари, при позитивен придонес и на долгорочните депозити до две години и готовите пари во оптек, додека краткорочните депозити забележаа пад.

Вкупните депозити во октомври, забележаа месечно зголемување од 1,7% поради растот на депозитите кај двата сектора, којшто е поизразен кај корпоративниот сектор. Годишниот раст на вкупните депозити од 11,0% произлегува од зголемените депозити на двата сектора, со поизразен придонес на секторот „домаќинства“.

Во октомври, вкупните кредити остварија раст од 1,8% и 9,2% на месечна и на годишна основа, соодветно. Месечната и годишната промена се резултат на зголеменото кредитирање на двата сектора, при поизразен придонес кон растот на
кредитите на корпоративниот сектор.

Кај вкупните депозити на корпоративниот сектор, во октомври, е забележан месечен раст од 3,2%, којшто пред сè се должи на повисоките депозитни пари и краткорочни депозити во денари, при остварен раст и на долгорочните депозити, додека краткорочните депозити во странска валута забележаа пад. Споредено на годишно ниво, депозитите на корпоративниот сектор се повисоки за 10,0%, во поголем дел како резултат на растот на депозитните пари, а дополнителен позитивен придонес имаат и долгорочните депозити и краткорочните депозити во денари, додека краткорочните депозити во странска валута бележат намалување.

Овој месец, кредитите на корпоративниот сектор5 остварија месечен раст од 2,8%, при годишен раст од 10,4%, соодветно. Притоа, месечната и годишната промена во целост се должат на зголеменото кредитирање во денари, при остварен
пад на кредитите во странска валута.

Вкупните депозити на домаќинствата, во октомври, се зголемени за 0,7% на месечно ниво, во целост како резултат на растот на долгорочните депозити во денари и во странска валута, во услови на забележан пад кај краткорочните депозити и депозитните пари. Годишниот раст од 11,7% се должи на повисоките депозитни пари и долгорочните депозити во денари и во странска валута, додека краткорочните депозити бележат намалување.

Кредитите на домаќинствата во октомври забележаа месечно и годишно зголемување од 0,9% и 8,2%, соодветно. Промената кај двете основи произлегува од растот на кредитите во денари и во странска валута, со поголем придонес на кредитите во денари.

Гледано според намената на кредитите одобрени на физичките лица, потрошувачките и станбените кредити како најзастапени категории бележат месечен раст од 0,9% и 1,1%, соодветно, како и годишен раст од 7,2% и 11,3%, соодветно. Овој месец, кај автомобилските кредити е остварено месечно и годишно зголемување од 0,9% и 13,6%, соодветно. Кредитите одобрени на кредитни картички и негативните салда на тековните сметки, во октомври, се повисоки за 0,2% и 1,5%, соодветно, на месечна основа, додека на годишна основа бележат намалување од 8,5% и 0,8%, соодветно. Кај кредитите одобрени врз други основи е забележано месечно зголемување од 0,4%, во услови на годишен пад од 16,1%.

Продолжи со читање

Анализи

Фајнанс тинк: Буџетот и понатаму останува заробен во социјалните потреби на економијата, растот на приходите амбициозен, а капиталните расходи преоптимистички 

Објавено

на

Предлог-буџетот се донесува во услови на благо интензивирана динамика на економската активност, но и во економија која сè уште функционира под својата потенцијална стапка на раст, како и во услови на смирувачка инфлација која сè уште е над нивото кое централните банки го поистоветуваат со стабилни цени, оценуваат од Институтот за економски истражувања и политики Фајнанс тинк во најновата анализа на предлог-буџетот за 2025 година кој проектира раст на бруто домашниот производ (БДП) од 3,7 отсто и раст на трошоците за живот од 2,2 отсто.

Од Институтот проценуваат дека двете проектирани стапки, на растот на БДП и на цените, се разумен одраз на моменталните економски движења и претставуваат солидна основа за проектирање на Буџетот. Анализирајќи ги буџетските приходи и расходи од Фајнас тинк заклучуваат дека сепак, предлог-буџетот и понатаму останува заробен во социјалните потреби на економијата и општеството во целина.

Проекцијата за растот на БДП особено ја поддржува започнувањето со ефективна реализација на клучни инфраструктурни проекти, најавениот инвестициски циклус на локално ниво, и засилената поддршка на приватните инвестиции, сметаа од Фајнанс тинк.

„Сепак, проектираната стапка останува под притисок од неизвесностите во економското окружување, главно од неодамна ревидираните очекувања за пониски остварувања во економиите на главните трговски партнери, главно на германската економија. Во случај на позначајна материјализација на ризиците за растот на европскиот континент, вклучително и поради најавените промени во трговската политика од страна на САД, кои може негативно да се одразат врз трговијата и оттука врз растот и цените, остварувањето раст од 3,7 отсто за македонската економија ќе стане невозможно“, велат од Фајнанс тинк.

Постои поголем ризик во проектирање на растот на буџетските приходи

Сепак, Институтот проценува поголем ризик во сегментот на проектирање на буџетските приходи со номинална стапка на раст од 12,8 отсто, односно повеќе од двојно повисоко од збирот на реалната стапка на раст на БДП и стапката на инфлација.

Ваквата проекција на Фајнанс тинк се должи на претпоставките дека економијата ќе расте побрзо од предвиденото, дека и цените ќе растат побрзо од предвиденото, дека ќе се зголемуваат даночните стапки и стапките на социјалните придонеси и дека ќе отпочне сеопфатна и бескомпромисна борба со сивата економија.

Фајнанс тинк проценува дека растот на економијата е нереален, дека растот на цените побрзо од предвиденото е непосакувана претпоставка, a дека зголемувањето на даночните стапки е ненајавено и делумно неизводливо во овој временски момент.

„Оттука, како реална останува четвртата претпоставка, борбата со сивата економија, за која Фајнанс тинк во континуитет укажува и нуди докази базирани на бројки и економска анализа, дека таа крие фискален потенцијал кој надминува 700 милиони евра на годишно ниво, како и препораки од каде може да се почне со цел поголема ефективност на таа борба. Сепак, дури и во најоптимистичко сценарио, нашата проценка е дека борбата со сивата економија не може да донесе толку висок резултат во првата година од справувањето со неа. Дури и ако се погледне во ретроспектива, вкупните буџетски и даночните приходи оствариле номинални стапки на раст повисоки од 10 отсто само во пост- пандемиската 2021 година (поради ниската основа  на претходната година) и во кризните 2022 и 2023 година (поради високата стапка на инфлација). Во таа смисла, проекција дека буџетските приходи ќе растат со 12,8 отсто во 2025 година е амбициозна“, велат од Фајнанс тинк.

Пониско проектираните расходи од приходите е добра намера

Предлог Буџетот 2025 предвидува пораст на буџетските расходи за 10,3 отсто, што е пониско од проектираните буџетски приходи и е показател за добра намера, оценуваат од Фајнанс тинк.

Според Институтот, прегледот во проектираната структура на буџетските расходи укажува на одредена фискална консолидација.

„На пример, за поздравување е што ставката ‘стоки и услуги’, која најчесто крие сиви зони како времени вработувања во јавната администрација, хонорарни вработувања, трошења за храна, пијалоци, мебел, патувања и слично е проектирана со стапка на раст од само 2,6 отсто, но мора да се забележи дека таа порасна за 21,3 отсто со последниот ребаланс на Буџетот за 2024 година. Слично, субвенциите и трансферите, кои кријат одредени неефикасности, за кои Фајнанс тинк во минатото понуди емпириски докази, растат поскромно, само 1,9 отсто, меѓутоа предлог-буџетот не прави никаков осврт за евентуални структурни промени во рамки на оваа ставка“, велат од Фајнанс тинк.

Оттаму сметаат дека растот на ставката плати и надоместоци од 8, 1 отсто е понизок од проектираниот раст на вкупните расходи, иако и тој раст кој е движен од предвидените зголемувања на платите во сегменти од јавниот сектор, останува висок.

„Последното не кореспондира со динамиката на продуктивноста на јавната администрација која е во континуитет негативна и стагнантна. Од друга страна, растот на трошоците на Фондот за пензиско и инвалидско осигурување од 14,8 отсто е јасно воден од реализираниот (септември 2024) и предвидениот (март 2025) линеарен пораст на пензиите. Овие две ставки се особено значајни бидејќи ја ослабуваат фискалната консолидација и остануваат да бидат одраз на експанзивниот карактер на фискалната политика, и оттука основен извор на инфлациски ризик во 2025 година. Имено, иако монетарната политика започна постепено да се олабавува поради поволните глобални движења во однос на цените, неопходно е да се има предвид дека домашните извори на ризик за цените на овој начин зајакнуваат и може да претставуваат закана за очекувано позначајно намалување на каматните стапки во економијата, контекст кој би бил неповолен и за растот на цените и за растот на БДП“, се наведува во анализата на Фајнанс тинк.

Во истата насока, велат оттаму, каматните плаќања растат со значајни 17,4 отсто, иако „овој трошок е рефлексија на управувањето со јавниот долг во последната деценија и краткорочно е тешко значајно да се промени“.

Според Институтот, севкупно, порастите кај сите овие трошоци дополнително ја нарушуваат развојната компонента на Буџетот и тој и понатаму останува заробен во социјалните потреби на економијата и општеството во целина.

Растот на капиталните ивестиции може да има структурален карактер

Анализирајќи ги капиталните инвестиции кои се проектирани со раст од 13 отсто, раст кој е поскромен споредено со претходните години, од Институтот за економски истражувања и анализи Фајнанс тинк оценуваат дека „оваа, иако блага промена, може да има структурен карактер, нешто, за што Институтот повикуваше во претходната деценија“.

„На позитивната страна, фокусирањето кон поголема ефективност на капиталните инвестиции, почетокот и интензивирањето на клучни инфраструктурни проекти, може да даде поддршка на ваквото проектирање на капиталните трошоци. Сепак, од друга страна, и понатаму мора да се има предвид ограничениот институционален капацитет за реализација на јавните инвестиции, за што говори и фактот дека заклучно со средината на ноември 2024, капиталните трошоци се реализирани само до 42,8 отсто. Според овие движења, реализацијата до крајот на годината би изнесувала до 500 милиони евра од предвидените 725 милиони евра. Овој показател е поразителен. Гледано од таа перспектива, проектирањето на капиталните расходи за 2025 година на ниво од над 800 милиони евра останува со назнаката ‘преоптимистичко’ и со познатиот ризик тие да бидат значајно скратени при првиот ребаланс на Буџетот“, велат од фајнанс тинк.

Затоа, апелираат оттаму, средствата кои нема да се реализираат од капиталните расходи предвидени за 2025 година, а кои не се врзани со наменски заеми и грантови, да не се пренаменуваат за тековни трошоци, туку само да влијаат врз пониско остварување на буџетскиот дефицит.

„Во тековната 2024 година, како резултат на овие тенденции, буџетскиот дефицит до средината на ноември 2024 е реализиран во обем од 75 отсто, што е позитивна екстерналија. Со ваквото проектирање на предлог- буџетот 2025, буџетскиот дефицит е поставен на ниво од 4 отсто од БДП. Ова опаѓачко ниво на буџетски дефицит е соодветно и ја одразува фискалната консолидација во одреден обем, но истовремено и нејзината недоволност, со оглед дека тој останува над фискалното правило според кое буџетскиот дефицит не смее да надминува 3 отсто од БДП“, се наведува во анализата на Фајнанс тинк.

Како причини за отстапување од ова фискалното правило од Институтот ги наведуваат усогласувањето на платите согласно колективни договори во повеќе дејности, покривањето на високиот износ на доспеани, а неплатени законски обврски, реализацијата на инфраструктурните и енергетските проекти за поквалитен живот на граѓаните и зголемена конкурентност на бизнисите, дигиталната трансформација на јавниот сектор, поквалитетното образование и студентскиот стандард, поквалитетното здравство, поттикнувањето на рамномерен економски развој, финансирањето на капитални проекти на општините, реализацијата на новите политики на Владата за подобар животен стандард на граѓаните преку линеарен пораст на пензиите и реализацијата на финансиските обврски за претходно договорени инфраструктурни проекти.

„Фајнанс тинк укажува и остро забележува дека усогласувањето на платите согласно колективни договори во повеќе дејности, покривањето на високиот износ на доспеани, а неплатени законски обврски и реализацијата на новите политики на Владата за подобар животен стандард на граѓаните преку линеарен пораст на пензиите не може да бидат основа за прекршување на фискалното правило. Всушност, овие точки во себе кријат ризик за подгревање на агрегатната побарувачка, во услови на ниска и стагнантна продуктивност, што може значајно да се одрази врз ценовната динамика. Дополнително, според сопствени пресметки достасаните, а неизмирени обврски може да бидат значаен товар врз буџетскиот дефицит и јавниот долг, особено во услови кога нивниот вкупен износ, и пријавен и непријавен, може да биде значајно поголем од оној кој е моментално познат (и кој се очекува на крајот на 2024 да изнесува до една милијарда евра) и кој е земен како основа за пресметки во наведената студија“, велат од Фајнанс тинк.

Од Институтот заклучуваат дека предлог-буџетот 2025 покажува знаци на благи структурни поместувања во споредба со претходните години, поголема реалистичност на макроекономските претпоставки, како и одредена, но ограничена фискална консолидација, додека критичните точки на проектирањето бараат понатамошен напор кој ќе ја оптимизира развојната компонента и ќе демонстрира солидна фискална дисциплина.

„Буџетските приходи подразбираат силна и истрајна борба со сивата економија и кријат ризик да не се реализираат според проекциите. Кај расходите, фискалната консолидација кај одредени ставки е недоволна, особено во контекст на влијанието врз инфлацијата, но веројатно ќе биде компензирана со кратење на високо-поставените капитални расходи со првиот ребаланс во текот на 2025“, наведуваат во заклучокот на анализата на предлог-буџетот за 2025 година од Институтот за економски истражувања и политики, Фајнанс тинк.

Продолжи со читање

Анализи

ВОДЕЧКАТА БАНКАРСКА ТРОЈКА НАБИЛДА ПРОФИТ “ТЕЖОК“ 161 МИЛИОН ЕВРА ЗА ДЕВЕТ МЕСЕЦИ

Објавено

на

Податоците од направената анализа на Банкарство.мк покажуваат дека за девет месеци во 2024 година водечките три домашни банки (Комерцијална банка АД Скопје, Стопанска банка АД – Скопје и НЛБ Банка АД Скопје) оствариле добивка од неверојатни 9.929 милиони денари или 161 милион евра.

Споредбено со добивката на овие банки за истиот период во 2023 година, може да се забележи дека банките имаат зголемување на нивото на добивка од изминатата година, кое што најмногу е изразено во финансискиот резултат на Комерцијална банка, односно за 45,1% поголема добивка во споредба со истиот период од претходната година.

Во анализираниот период, НЛБ Банка АД Скопје оствари нето добивка во износ од 2.716.926 илјади денари или 44 милиони евра, што претставува зголемување за 11,6% во однос на остварената нето – добивка истиот период претходната година.

Преку нејзиниот докажан бизнис модел базиран на стабилни фундаменти, Стопанска банка АД – Скопје на 30.09.2024 година изброи 2.789.335 илјади денари или 45,3 милиони евра за девет месеци во 2024 година. Со тоа, Банката ја зголемила нето добивката за 12,5% во однос на остварената добивка за истиот период од минатата година.

Од спроведената анализа можеме да заклучиме дека банкарите ја имаат тајната на успехот, со оглед на податокот дека ова претставува рекорд над сите рекорди, историски профит каков што досега не е виден во историјата на македонското банкарско работење.

Продолжи со читање

Популарно