Колумни
Онлајн пристапот е лесен, но дали го чуваме доволно безбеден?

Автор: Светлана Богоески, Раководител на Служба за картички и дигитални сервиси во НЛБ Банка
Дигитално банкарство – засилената автентикација, безбедносна мерка за превенција од злоупотреби
Во актуелниот животен ритам, кога динамиката налага сѐ да биде на дофат на рака, потребата за брз и лесен пристап до финансиски средства станува сѐ поприсутна. Сѐ поголем број на корисници бараат брз и лесен начин да купуваат, плаќаат и управуваат со своите пари, без да дојдат во банка или на физичко продажно место. Со експанзијата на е-трговијата и постепеното напуштање на традиционалните форми на економија, сѐ повеќе и трговците и клиентите ја прифаќаат дигитализацијата, особено во банкарските услуги. Овој тренд на користење на новите технологии, како што се мобилните апликации и платформи за онлајн плаќање, донесе промена и во навиките на луѓето. Но, зголемената леснотија која ја овозможува дигитализацијата, ги зголемува и безбедносните ризици, неизбежно и очекувано. Од тие причини, ефикасната заштита на личните податоци и средствата на клиентите станува клучен приоритет во дигиталното банкарство.
Во последните години, банките и финтек компаниите го олеснија пристапот до финансиски услуги, па така сега можеме да aктивираме услуга „мобилно банкарство“ без физичко да дојдеме во банка, да аплицираме онлајн за кредит без потреба од приложување на физичка документација, да префрлиме средства онлајн на пријател преку неговиот број на мобилен телефон, да префрлиме средства од/на штедна сметка и уште многу други финасиски услуги достапни само со неколку клика.
Зошто засилената автентикација е неопходна во дигиталното банкарство?
Забрзаниот и модерен развој на дигиталните банкарски услуги е одличен за корисничкото искуство, но создава нови безбедносни ризици. Зголемените ризици одонлајн измами на корисници и злоупотреба на лични податоци земаат замав и сѐ пoприсутни во секое дигитално општество. Нашето општество не е исклучок.
Во банкарството, автентикацијата која ја побарува банката е всушност потврда на идентитетот на клиентот пред да му се овозможи пристап до одредени финансиски услуги. Тоа е критична безбедносна мерка со цел да се превенира измама, неовластен пристап, кражба на идентитет. Засилената автентикација, односно двофакторската автентикација, е метод кој овозможува преку соодветно комбинирање на елементи за автентикација да се потврди корисникот дека е тој што пристапува до дигиталните сервиси. На овој начин се намалува веројатноста од злоупотреба и неовластен пристап до дигиталните канали од страна на сајбер измнамниците, а со тоа и до личните финансиски средства.
Нејчеста форма на злоупотреба е фишингот, каде „сајбер измамникот“ се обидува да го измами корисникот да му ги открие своите лични податоци, како што се лозинки или броеви на кредитни картички, користејќи лажни веб-страници или пораки, како и преку директна телефонска комуникација. Секојдневно се појавуваат нови форми на измами.
Едни од најчестите измами кои ги напаѓаат корисниците на дигиталните платформи вклучуваат: лажни понуди на социјалните мрежи – измамници често користат популарни платформи како Facebook или Instagram за да постават лажни понуди за „награда или подарок”, кои водат до фалсификувани веб-страници каде корисниците внесуваат лични податоци; лажни финансиски советници – преку директна телефонска комуникација или социјални мрежи се нудат лажни услуги за инвестирање кои бараат лични податоци или пристап до финансиски средства; фалсификувани онлајн продавници – понуди за стоки или услуги, најчесто брендови по ниски цени односно „премногу добри за да се вистинити” кои во реалноста не постојат или не се доставуваат, а корисниците влегуваат на лажни страници каде ги внесуваат своите банкарски податоци; лажни технички поддршки – измамници кои се претставуваат како дел од техничка поддршка за банка или популарни платформи, бараат пристап до личните податоци или компјутерски уреди за да превземат информации.
Од сето ова произлегува потребата за градење на безбедни дигитални сервиси кои не само што ќе ги задоволат регулаторните барања, туку и ќе обезбедат максимална заштита на корисниците. Па така, засилената автентикација станува задолжителна во дигиталното банкарство затоа што ја зајакнува безбедноста, ги намалува злоупотребите, ги штити корисниците во дигиталниот свет и обезбедува регулаторна усогласеност.
Во согласност со локалната регулатива, која е во и во согласност со европската Директива за платежни услуги (PSD2), НЛБ Банка пристапи кон имплементација на засилената автентикација како регулаторно барање, притоа следејќи ги искуствата и праксата од европскиот регион.
Засилената автентикација како регулатива во рамките на Директивата за платежни услуги PSD2, но и пракса е застапена и на европско ниво. Revolut, N26 и други финтке компании, како и европските банки, веќе ја имплементираа засилената автентикација, што резултираше со значително намалување на бројот на успешни измами. Европската банкарска агенција (ЕБА) забележа значително намалување на измамите во плаќањето по имплементацијата на засилена автентикација на клиенти (SCA) според PSD2. Поточно, за време на периодот на миграција во SCA во 2020-2021 година, ЕБА забележа намалување на просечната стапка на измама до 60% за плаќања со картички.

Како засилената автентикација ја подобрува безбедноста без да го наруши корисничкото искуство?
Како најбезбедни и најчесто користени методи на засилена автентикација кои и ние како НЛБ Банка ги користиме, а се општо прифатени и во светот се Push нотификација и биометриска автентикација – брзо, лесно и безбедно.
Push нотификација е безбедносен механизам, каде преку мобилна апликација се испраќа порака/известување до корисникот, при секоја трансакција или обид за пристап до неговиот кориснички профил. Тоа е порака што се појавува на мобилниот уред на корисникот и бара потврда (често преку едноставен клик). Овој метод е популарен бидејќи е брз и лесен за користење. За разлика од традиционалните методи кои бараат внесување на лозинки, push нотификациите им овозможуваат на корисниците да потврдат дека тие се вистинскиот иницијатор на трансакцијата, без внесување на комплексни лозинки или кодови.
Биометриската автентикација е друга форма на засилена автентикација, која користи
уникатни физички карактеристики на корисникот, како што се отпечаток од прст, препознавање на лице или ирис. Овие биометриски податоци е исклучително тешко да се фалсификуваат, што ја прави оваа метода многу сигурна. Но, безбедноста не е единствната карактерисика на биометриската автентикација Таа, истовремено е и многу удобна за корисниците, бидејќи не мораат да запишуваат или паметат лозинки. Со интеграцијата на биометриските технологии во мобилните уреди и апликации, корисниците можат лесно и брзо да потврдат свои финансиски трансакции без потреба за дополнителни чекори.
Колку е подготвен просечниот корисник?
Истражувањата, а и нашето искуство, покажуваат дека многу корисници не сакаат дополнителни чекори при користење на дигиталните услуги бидејќи ги сметаат за комплицирани.
Голем број граѓани сè уште користат едноставни лозинки и користат исти лозинки за повеќе услуги. Уште повеќе што лозинките ги запишуваат на своите незаштитени уреди и често ги споделуваат со своите најблиски. Овој начин на постапување и навики на корисниците директно влијаат и на безбедноста на дигиталните банкарски сервиси. Меѓутоа, со воведувањето на засилената автентикација од страна на банката, корисникот добива поголема заштита и сигурност, каде е намалена веројатноста за пристап до неговите лични и финансиски податоци од страна на измамници, и ја намалува можноста за одлив на средства преку неговите дигитални платежни услуги. Но сепак, начинот на користење на засилената автентикација како и финансиските дигитални сервиси во најголема мера зависат од корисникот.
Оттука и потребата од контиунирано советување и едукација на корисниците во врска со засилената автентикација и потребата од заштита на своите податоци во дигиталниот свет. Пристапот до мобилниот уред, или друг уред на кој се чуваат лични податоци и финансиски апликации, пристапот до картичните податоци, e-mail адреси, треба да е заштитен соодветно, односно да се поими на ист начин и на исто ниво како што се третира пристапот до нашите домови или автомобили. Вообичаено, ние не прифаќаме некој непознат така лесно да влезе во нашиот дом и не одобруваме пристап во нашиот дом со цел „хигиена на домот за само 1 евро”. Исто така, не одобруваме некој непознат да пристапи до нашиот дом и побара електричните уреди да ги дадеме за да добиеме „голема крипто-инвестиција, која ќе ни донесе огромна заработка за само неколку дена”. Не одобруваме непознато лице да влезе во нашиот дом и ни понуди „бесплатно патување само доколку му ги дадеме картичните податоци”. Истото треба да го аплицираме и во дигиталниот свет, колку и да звучи понудата нереално.
Со зголеменото користење на дигиталните услуги банките мора да ја зголемат безбедноста, а корисниците да станат посвесни за ризиците. Засилената автентикација не е само регулаторно барање – таа е неопходен чекор за безбедно и модерно банкарство, а безбедноста не треба да биде избор, туку стандард.
Колумни
Интервју во банка: Вашиот таен рецепт за успех!

Интервјуата за работа во банкарскиот сектор се меѓу најинтензивните и најдетално структурирани процеси за селекција на кадри. Банката, како финансиска институција, бара висок степен на професионализам, познавање на индустријата и вештини за комуникација со клиенти.
Во продолжение споделуваме неколку важни чекори кои ќе ви помогнат да дојдете добро подготвени на интервју за работа во банка:
1. Истражување на банката
Првиот чекор кон успешна подготовка е да истражите што повеќе информации за банката каде што аплицирате.
Ова вклучува:
Податоци за институцијата: Кога е основана банката? Кои се нејзините главни услуги и клиенти?
Корпоративна култура: Какви вредности и принципи ја водат банката? Ова е важно бидејќи ќе покаже дека сте запознаени со нејзините приоритети и дека вашите цели се усогласени со нејзината мисија.
Познавање на продуктите и услугите: Познавањето на банкарските продукти како кредитите, депозитите, електронското банкарство и корпоративните услуги може да биде клучно за да покажете дека разбирате како функционираат финансиските услуги во Македонија.
2. Разбирање на регулаторната средина
Во банкарството, особено во Македонија, е клучно да се разберат законските и регулаторните рамки. Централната банка и другите регулатори играат важна улога во поставувањето на стандарди за управување со ризик, заштита на клиентите и финансиска стабилност.
Улогата на Народна банка на Македонија: Кои се активностите што ги контролира и како тоа влијае на работењето на комерцијалните банки.
Закон за банки и други релевантни прописи: Познавањето на правната рамка е знак дека сте сериозно заинтересирани за оваа индустрија и дека разбирате колку е важно да се работи во согласност со законите.
3. Спремност за технички прашања
Во зависност од позицијата за која аплицирате, може да очекувате технички прашања поврзани со финансии, сметководство, анализа на ризик или управување со клиенти.
На пример, може да бидат поставени прашања за:
Анализа на финансиски извештаи: Разбирање на биланс на состојба, биланс на успех и парични текови.
Управување со ризици: Основни концепти за кредитен, ликвидносен и оперативен ризик.
Финансиски производи: Дали разбирате како функционираат различни типови кредити, депозитни продукти и инвестициски услуги?
Ако аплицирате за позиција во контакт со клиенти, како што е личен банкар или кредитен службеник, може да очекувате прашања за тоа како да препорачувате продукти на клиентите и како да ги решавате нивните проблеми.
4. Прашања за меки вештини
Меките вештини, како комуникација, тимска работа и организација, играат важна улога во банкарската работа.
На интервју, веројатно ќе ви постават сценарија за тоа како би постапиле во одредени ситуации, како на пример:
Како би се справиле со незадоволен клиент?
Како приоритизирате задачи во време на зголемен обем на работа?
Подгответе примери од вашето претходно искуство кои ќе покажат дека знаете како да се носите со притисок и како да управувате со различни клиенти.
5. Спремност за тестирање на аналитички способности
Банките често користат тестови за аналитички и математички способности. Ова е важно бидејќи прецизноста и способноста за анализа на податоци се клучни вештини за вработените во банките. Прегледајте ги основните математички концепти и бидете подготвени за прашања кои бараат логичко размислување.
6. Правилно однесување и изглед
Банкарскиот сектор е познат по својата формалност, па затоа е важно да оставите професионален впечаток:
Формално облекување: Одберете деловна облека која одговара на културата на банката.
Јасна комуникација: Бидете концизни, јасни и уверени во вашите одговори. Покажете дека сте мотивирани за работата и дека знаете зошто би биле одличен кандидат за таа позиција.
7. Подгответе прашања за интервјуто
На крајот од интервјуто, секогаш се очекува да поставите неколку прашања. Ова е можност да покажете дека сте сериозно заинтересирани за позицијата и да дознаете повеќе за тимот, проектите или работната средина.
Пример за прашања може да бидат:
Какви се можностите за напредување во банката?
Како би се опишала корпоративната култура и како банката ги поддржува вработените во нивниот професионален развој?
Заклучок
Подготовката за интервју во банка не подразбира само разбирање на банкарските производи и процеси, туку и докажување на вашите аналитички и комуникациски вештини. Преку истражување на банката, регулаторната средина и потенцијалните технички прашања, ќе можете да се претставите како компетентен и добро подготвен кандидат.
Напомена: “Оваа колумна е напишана со помош на вештачка интелигенција, со цел да се обезбедат актуелни информации и корисни совети за подготовка за интервју во банка. Сите идеи и предлози се резултат на соработка помеѓу авторот и AI технологијата.”
Колумни
Д-р Катерина Бошевска: Сите бизниси ќе имаат корист од поголемата еднаквост на жените лидери

Според еден податок на којшто наидов неодамна, децениски студии и истражувања покажуваат дека жените лидери помагаат да се зголеми продуктивноста, да се подобри соработката, да се инспирира организациската посветеност и да се подобри правичноста. И покрај овие придобивки, само 10% од Форчн 500 (Fortune 500) компаниите се предводени од жени. (повеќе…)
Колумни
Како ќе влијае меѓународната банкарска криза врз глобалната економија?

Банкарската криза што ја погоди „Silicon Valley Bank” (СВБ) минатата недела се прошири. Со ужас се сеќаваме на прелевањето на двете неодамнешни финансиски кризи: азиската финансиска криза од 1997 година, која доведе до длабока азиска рецесија и големата финансиска криза од 2008 година, која доведе до глобална рецесија. Новата банкарска криза ја погодува глобалната економија веќе нарушена од пандемии, војни, санкции, геополитички тензии и климатски проблеми.(повеќе…)
- Банкипред 2 месеци
Комерцијална банка: Исплатата на пензиите за јануари започнува на 31 јануари
- Банкипред 2 месеци
КОМЕРЦИЈАЛНА БАНКА ЈА ЗГОЛЕМИ ДОБИВКАТА ЗА НЕВЕРОЈАТНИ 40% – во 2024 година оствари добивка од рекордни 80,7 милиони евра!
- Банкипред 2 месеци
Добивката на ТТК Банка порасна за 2,9% и дојде до 1,76 милиони евра во 2024 година
- Банкипред 2 месеци
Халкбанк АД Скопје: Јануарските пензии се веќе исплатени!
- Банкипред 2 месеци
Комерцијална банка ќе подели бруто дивиденда од 1.250 денари по акција за 2024 година!?
- Анализипред 1 месец
Наглиот пад на Nvidia: Дали конкуренцијата од Кина ја загрозува технолошката доминација?
- Банкипред 1 месец
Европската централна банка за разлика од ФЕД одлучи да намали три клучни каматни стапки
- Business Womanпред 2 месеци
Катерина Јанковиќ е нов член на Управниот одбор на НЛБ Банка Скопје