Интервјуа
Очекувања 2024 година | Управен Одбор, СТОПАНСКА БАНКА АД – СКОПЈЕ
На почетокот на тековната 2024 година, се обраќаме до банките во Република Северна Македонија со цел објавување на очекувањата на водечките банкари во нашата земја од аспект на предизвиците со кои ќе се соочат Банките во периодот што следи.
За таа цел во целост ги пренесуваме ставовите и очекувањата на Управниот одбор на Стопанска банка АД – Скопје кој го сочинуваат: Диомидис Николетопулос, Тони Стојановски, Милица Чапаровска – Јовановска и Бојан Стојановски.
Банкарство: Кратка ретроспектива на изминатата 2023 година. Кои настани ја одбележаа годината, дали истата беше успешна за Вас и кои поуки ги извлековте?
Стопанска банка АД – Скопје: За целиот свет и за сите нас, 2023 година меѓу другото беше уште една година на значајни предизвици: геополитички ризици, висока инфлација, зголемени каматни стапки, забавување на економскиот раст итн. Неколку години по ред, повеќе кризи кои се надоврзаа една по друга, па бевме соочени со предизивкот за брзо прилагодување во многу комплексно и променливо макроекономско опкружување. Но, и покрај сето ова, Стопанска банка, како и сите претходни години, испорача значајни перформанси, постигнувајќи рекордна профитабилност.
Забележуваме раст на кредитирањето од 7.1% а во паралела и раст на депозитите од 6.4% притоа одржувајќи висока стабилност на портфолио
Покрај импресивната финансиската метрика, во годината што измина успешно реализиравме значајни проекти кои придонесоа за севкупните резултати и ја зголемија ефикасноста на нашето работење, но реализиравме и проекти од големо значење за пошироката заедница со кои само го потврдуваме високиот имиџот на Банката.
Нашите резултати произлегуваат од веќе докажаните стратегија и бизнис модел на Банката (динамичко присуство во сите сегменти на работење, организационата поставеност со клиентите во центарот на вниманието, прудентно управување со ризиците и трошоците и тн). Затоа, продолжуваме да капитализираме на фактот дека тимскиот дух и високата професионалност помагаат во надминување на сите предизвици и се солидна основа за континуирани остварувања.
Банкарство: Краток коментар околу очекувањата за движењето на каматните стапки на кредитните/депозитните производи во 2024 година.
Стопанска банка АД – Скопје: Согласно сите очекувања, 2024 година треба да биде година во која ќе видиме стабилизирање на инфлаторните притисоци на глобално ниво и во нашата економија. Тоа ќе ја намали или целосно ќе ја отстрани потребата на централните банки да продолжат со затегнувањето на монетарната политика и зголемувањето на референтните каматни стапки. Врз основа на тоа треба да се очекува да запре растот и на пазарните каматни стапки, иако сè уште присутните ризици и неизвесности, како глобално така и на локално ниво, наметнуваат претпазливост во однос на предвидувањата за нивно надолно придвижување. Секако, до одредено ниво, без да се имаат предвид останати фактори, сето ова треба да има позитивно влијание на интересот за нови инвестиции и по тој основ зголемена побарувачка за кредити од бизнис секторот споредено со многу ниското ниво на побарувачка со кое се соочивме во текот на 2023 година.
Банкарство: Колку домашните банки се дигитализирани и дали заостануваат во овој процес во однос на банките од Регионот/Европа? Кои ќе бидат нови трендови во банкарскиот сектор во 2024 година во Македонија?
Стопанска банка АД – Скопје: Понудата на банкарските производи и услуги ги следи движењата на пазарот и неговите реални потреби. Може да се каже дека банкарскиот сектор е еден од подинамичните на пазарот, со постојани новитети и подобрувања. Генерално, тоа што се очекува од банките во нивната севкупна понуда е пред се: сигурност, доверливост и стабилност. Ова значи дека процесот на воведување на нови решенија е значително подолг и покомплексен за нас и секако мора да биде соодветен на нивото на развој на сите комплементарни сегменти.
Стремежот на земјата кон ЕУ значи дека во паралела (ќе) се одвиваат многу од процесите кај нас и ќе гледаме забрзани движења во сите сектори, не само банкарскиот. Како членка на НБГ групацијата, во изминативе неколку години бевме сведоци на успешното заокружување на планираниот процес на трансформација и дигитализација на НБГ Грција, која, денес, во тој дел е една од водечките во ЕУ.
Банкарство: Наведете еден новитет што Стопанска Банка АД – Скопје ќе го имплементира во 2024 година и што очекувате од имплементација на истиот?
Стопанска банка АД – Скопје: 2024 е година во која Стопанска банка прославува 80 години од основањето па годината ќе биде исполнета со бројни новитети и изненадувања на задоволство на нашите клиенти и соработници, но и за пошироката заедница.
Она што можеме да го кажеме е дека интензивно работиме на интерните процеси за да понудиме на пазарот уште побрза, полесна и секако посовремена финансиска понуда а нашите филијали се повеќе ги ориентираме кон советодавната услуга во изнаоѓање на решенија соодветни на потребите на клиентите. Веќе интензивно се гради и нашата нова управна зграда, работиме и на нови дигитални решенија за правните и физичките лица, фокусирани сме на наградување на нашите лојални клиенти и секако вложуваме во развојот на нашите вработени, унапредување на работните услови и на тимскиот дух. Продолжуваме да ги надградуваме и проектите кои во фокусот ја имаат животната средина, инклузијата и создавањето на подобар свет за сите.
Интервјуа
FinSight Интервју: Зоран Кочоски | Агенција за посредување при вработување во странство | Kouzon
Во втората епизода на FinSight – емисија на Bankarstvo.mk, зборуваме за еден од најактуелните проблеми во македонската економија – недостатокот на квалификуван кадар.
– Зошто младите си заминуваат од земјава?
– Колку ја чини државата „одливот на мозоци“ секоја година?
– Зошто странските компании носат “свои” луѓе на раководни позиции?
– Какви се разликите во платите помеѓу Македонија и европските земји?
– Кои се најпосакуваните дејности во Македонија?
– Што треба да се промени за да го запреме овој тренд?
Следи ја дискусијата и дознај кои се реалните причини, последици и можни решенија за проблемот со недостиг на кадар во Македонија.
Новинар: Наташа Мерсовска
Интервјуа
FinSight Интервју: Маја Стевкова Штериева | Комерцијална банка АД Скопје | Македонска банкарска асоцијација
Со големо задоволство го најавуваме првото интервју на емисијата FinSight – нов проект на Bankarstvo.mk, кој ќе ги истражува трендовите, бројките и идеите што го движат финансискиот сектор во Македонија.
Во премиерното издание, по повод Светскиот ден на штедењето, се фокусираме на навиките на македонските граѓани кога станува збор за штедењето, тековните состојби со депозитите во банките и како довербата во финансискиот систем се менува со текот на времето.
Епизодата носи и актуелни теми – најавите на Народната банка за можноста за намалување на учеството при купување на прв стан, растечкиот тренд на купување недвижности во кеш, како и имплементацијата на СЕПА системот и намалувањето на трошоците за МИПС трансакциите.
Во понатамошниот разговор, ќе ги дознаеме и очекувањата за периодот што следува, како и влијанието на овие промени врз граѓаните и економијата во целина.
Новинар: Наташа Мерсовска.
Интервјуа
Интервју | ФИЛИП ПЕТРОВСКИ: Податоците се новата валута во банкарството
Во свет каде што финансиските институции се под зголемен притисок – од технолошка конкуренција, растечки очекувања на корисниците и построги регулативи – традиционалните начини на работа брзо стануваат недоволни. Банките кои навремено ќе го прифатат потенцијалот на податоците ќе бидат оние што ќе преживеат и ќе просперираат. Дата Мастерс, како регионален лидер во DataManagement и AI решенија, стои рамо до рамо со банките во нивната трансформација – не само технолошка, туку културолошка и стратегискa.
Во ова интервју разговараме со Филип Петровски, Основач и Главен извршен директор на Дата Мастерс кој ни открива како помагаат на банките да ја направат таа критична трансформација: од фрагментирани системи кон интегрирана дата култура, од интуитивни одлуки кон вистински интелигентно банкарство.
Банкарство: На кои начини вашата компанија може да им помогне на банките да ги искористат податоците за подобрување на нивните услуги и оперативна ефикасност?
Филип Петровски: Банките располагаат со огромни количини на податоци: трансакции, демографија, корисничко однесување, кредитна историја, дигитални интеракции… Но без соодветна дата архитектура, овие податоци остануваат неупотребени, дупликативни затоа што за различни потреби на бизнис одделите се чуваат на посебни и различни места или често се случува и застарени. Дата Мастерс помага да се трансформира овој „хаос“ во консолидиран извор на интелигенција што ги поткрепува секојдневните операции, стратегиските одлуки и дигиталните иновации.
Клучни придобивки:
• Client 360 платформа која ги поврзува сите интеракции на клиентите – од мобилна апликација, кориснички шалтер, до контакт центар – овозможувајќи персонализирано и конзистентно искуство
• Аналитички dashboard-и во реално време, што им овозможуваат на менаџерите да донесуваат одлуки со сигурност и брзина базирани на податоци каде што “вистината” се црпи од едно место
• Self-Service аналитика, што овозможува на тимовите за маркетинг, продажба и продукт да добијат увид без потреба од програмер или дата инженер
• Оптимизација на операции, како автоматизација на обработка на барања, кредити или генерирање на регулаторни извештаи.
Нашата улога е не само да имплементираме технологија, туку да воспоставиме култура на „работа со податоци“, каде секој оддел знае како да ја претвори информацијата во акција.
Банкарство: Кои се најчестите предизвици со кои се соочуваат банките при имплементација на решенија базирани на вештачка интелигенција и како Дата Мастерс ги адресира овие предизвици?
Филип Петровски: Вештачката интелигенција (AI) е повеќе од модерен тренд – таа е темелот на новото банкарство. Но, патот до ефективна примена е поплочен со комплексности. Најчести предизвици што ги среќаваме се:
• Недоволна подготвеност на податоците – фрагментирани, недоследни или неструктурирани податоци во застарени системи
• Недостаток на експертиза – особено кај интерните тимови кои не се подготвени да дизајнираат и оперираат со ML модели
• Ризици од регулаторни прекршувања
• Недоверба на вработените – кои често AI го гледаат како закана, наместо поддршка
Решението на Дата Мастерс е AI-Ready DataArchitecture – што вклучува:
• Дата архитектура моделирана да подржува корисничко искуство и вредноста која секој корисник ја генерира во своето Customer Journey
• Стандарди за чистење и нормализација на податоци
• Предефинирани модели за churn, CLV, сегментација и cross-sell и Up-sell
• Следење на податоци и пристапи (data lineage и data access)
• Обука и вклучување на вработените во процесот (Data & AI Adoption Framework)
Со овој пристап, AI станува доверлив сојузник на бизнисот – а не црна кутија.
Банкарство: Може ли да споделите пример за успешна соработка со банка каде што вашите решенија довеле до значителни подобрувања во работењето?
Филип Петровски: Еден од нашите највлијателни проекти е имплементацијата на Client 360 + Self-ServiceAnalytics во средно голема банка во Европа. Банката имаше поприлично ”расфрлани” податоци низ системите, т.н. „data silos“, одделени системи за дигитално банкарство, CRM, контакт центар и филијали. Како резултат, вработените имаа фрагментарен преглед на клиентите, а маркетинг иницијативите беа засновани на интуиција, не на податоци.
Нашата интервенција:
• Изградивме единствена дата структура-модел базиран на клиентски профил со за near real-time следење на акциите на кориснсикот
• Имплементиравме BI решение кое им овозможина бизнис корисниците сами да ги креираат dashboard-и и извештаи
• Воведовме предиктивна анализа за CLV (Customer Lifetime Value) и cross-sell можности
• Вклучивме алатки за автоматизација на процеси поврзани со информации кон коринсиците(известувања, понуди…)
Резултати по 6 месеци:
• +22% дигитална активност
• +17% конверзија на cross-sell понуди
• 2 пати пократко време за подготовка на извештаи во маркетинг тимот
Тоа не беше само технолошка трансформација – туку организациска еволуција.
Банкарство: Како гледате на иднината на банкарството во контекст на дигиталната трансформација и улогата на податоците во тој процес?
Филип Петровски: Дигиталната трансформација е веќе тука – но вистинската разлика ќе ја направи DataTransformation. Идната генерација на банкарство ќе биде:
• Превентивна – базирана на real-time сигнали, не на ретроспективни извештаи
• Хипер-персонализирана – секоја понуда ќе биде соодветна за секој клиент во даден момент
• Вградена – банкарски услуги интегрирани во е-commerce, мобилни апликации, финтекпартнерства
Податоците ќе бидат основа на секоја одлука, од кредитен ризик до ESG стратегии. Банкарството ќе се движи од „продукт-ориентирано“ кон „дата-оригинирано“.
Дата Мастерс е тука да ја поддржи оваа еволуција преку:
• Стратегиски Дата модели
• ML & AI модели со целосна усогласеност
• Отворени API интеграции за финтек партнерства
Банкарство: Кои се најновите трендови во банкарскиот сектор во однос на употребата на податоци и аналитика, и како Дата Мастерс се прилагодува на тие трендови?
Филип Петровски: Трендовите денес се движат со брзина на светлина. Банкарскиот сектор е зафатен со пет фундаментални промени:
1. Client 360 дата модели – трансформација кон кориснички ориентирано дата моделирање и т.н. аналитички слоеви
2. ML за продуктивност и раст – од risk scoring до next-best-action препораки
3. Монетизација на податоците – банки што гикористат користат информациите од своите корисници до брзо креирање нови продуктиприфатливи за коринсиците и побрз Go ToMarket.
4. Cloud-first стратегии – миграција на податоци во хибридни или мулти-cloud платформи
Дата Мастерс се прилагодува преку:
• Microsoft Fabric и Azure Data Stackимплементации
• Data Library од 100+ use cases за банкарство
• Data Governance framework за регулаторна усогласеност
Практично, ние не се адаптираме на трендовите – ние ги предвидуваме и градиме решенија пред да станат потреба.
Банкарство: Како Дата Мастерс се справува со безбедноста и приватноста на податоците при работа со финансиски институции?
Филип Петровски: Соработка со банка без апсолутна доверба е невозможна. Затоа безбедноста кај нас не е „feature“ – тоа е темел. Ние работиме во средини што ги следат најстрогите барања. Применуваме zero-trustпристап на секое ниво. Безбедносната архитектура што ја имплементираме во нашите решенија не ги забавува процесите – туку го зголемува нивото на доверба, особено кај крајните корисници. За нас, довербата е единствениот вистински капитал што банката го поседува.
Банкарство: Што имате да споделите со читателите како за крај на ова интервју?
Филип Петровски: Податоци, доверба и трансформација……Податоците не се само дел кој зема простор на серверите кои треба да бидат заштитени од напад од надворешни субјетки – тие се валута на модерното банкарство. Но за да ја имаат вистинската вредност, тие мора да бидат структурирани, интерпретирани и употребени со јасна цел.
Во Дата Мастерс, ние не само што изградивме технологија – изградивме методологија и пристап што ги трансформира податоците во деловна вредност. Нашата визија е да продолжиме да им помагаме на банките да:
• Размислуваат аналитички
• Работат побрзо и поефикасно
• Се адаптираат пред пазарот да го наложи тоа
• И секогаш да ја задржат довербата како клучен капитал
Банкарството се менува. Податоците се алатката, а Дата Мастерс е партнерот кој може да им помогне на банките во овој пат.
-
Анализипред 2 месециАНАЛИЗА: Како платежните картички ја покажуваат трагата на македонската миграција?
-
Продуктипред 1 месецЌе ни донесе ли септември нова банка со Apple Pay?
-
Продуктипред 1 месецMastercard до 2030 ќе ги замени бројките на картичките со токени
-
Банкипред 2 месециАлта Банка влегува на македонскиот пазар со силна визија за развој
-
Продуктипред 1 месецХалкбанк со Промо депозит по повод месецот на штедење
-
Осигурувањепред 1 месецДигитализацијата во осигурувањето: SignPlus како пример за модерно и безбедно е-потпишување
-
Криптовалутипред 2 месециОбразование за крипто иднината: Binance ги стартува Learning Lab работилниците на Балканот
-
Банкипред 1 месецСЕПА во Македонија: Брзи, поевтини и дигитални плаќања во Европа од 7 октомври



