Connect with us
no baners

Останато

Зошто статусот ОЕО е можност за развој на трговијата и економијата на целиот ЦЕФТА регион

Објавено

на

Сигурноста и довербата се клучни зборови во деловниот свет. Дали знаевте дека за тоа постои посебна ознака, онаа која покажува кој е доверлив и проверен партнер? Станува збор за статус на ОЕО. Статусот ОЕО (Овластен економски оператор) е меѓународно признат знак за доверливост и усогласеност со законодавството, кој царинските органи го доделуваат на економски субјекти кои исполнуваат голем број пропишани критериуми. На овој начин тие се препознаваат како доверливи бизниси.

Концептот на Овластен економски оператор е воведен од Светската царинска организација и се заснова на партнерство помеѓу царинските органи и економските оператори. Кога економскиот оператор, кој е вклучен во синџирот на меѓународна трговија, исполнува одредени критериуми, тој добива статус на ОЕО, што истовремено означува и највисоко ниво на доверба“, објаснуваат од Секретаријатот на ЦЕФТА.

Примената на критериумите за добивање статус на овластен економски оператор ја прави трговијата побезбедна, побрза и поефикасна, а крајниот резултат е производите и услугите побрзо да стигнуваат до потрошувачите.

Постојат два вида одобренија, Овластен економски оператор со одобрување за царинско поедноставување кое му овозможува на корисникот на одобрението да користи одредени поедноставувања во согласност со царинските прописи (ОЕОЦ) и Овластен економски оператор со одобрување за безбедност и сигурност кое му овозможува на корисникот на одобрението да користи извесни поедноставувања поврзани со сигурноста и безбедноста (ОЕОС). Двата типа одобренија може да се користат истовремено како едно комбинирано одобрение ОЕОЦ/ОЕОС“, објаснуваат од Стопанската комора на Црна Гора.

Што им носи статусот на ОЕО на бизнисмените?

Придобивките од оваа програма се големи – од забрзување на царинските постапки, намалување на деловните трошоци, заштеда на време, а важна придобивка е препознатливоста на терен, бидејќи тоа значи дека е сигурен пазарен партнер за царинската служба. Во овој поглед, учеството во меѓународните трговски синџири често е условено со добивање статус на ОЕО. Она што е важно е дека кога ќе се исполнат условите за програмата да биде препознаена на ниво на ЦЕФТА-регионот, компаниите можат да ги користат придобивките што им ги носи статусот во сите страни на ЦЕФТА.

Со поедноставување на процедурите и почитување на единствени правила, се стремиме да го поврземе пазарот на ЦЕФТА што е можно повеќе. Примената на програмата на овластени економски оператори, како и нивното меѓусебно признавање е многу значајна во процесот на исполнување на нашите приоритети, а тоа се регионални како и интеграција на ЦЕФТА економиите на единствениот европски пазар. Затоа почитувањето на стандардите на ЕУ е клучниот услов за признавање на оваа програма на ниво на ЦЕФТА“, посочуваат од Секретаријатот на ЦЕФТА.

Како што објаснуваат од Стопанската комора на Црна Гора, за ОЕО програмите на ЦЕФТА страните да бидат признаени тие мора да ги развиваат и имплементираат на идентичен начин како што тоа го прави ЕУ, како резултат на што царинските управи на различните страни на ЦЕФТА имаат идентични барања од компаниите за исполнување на сложени стандарди врз основа на кои компаниите што ги исполнуваат овие строги правила и барања го добиваат овој статус, ОЕО компанија во една страна на ЦЕФТА има ист третман како ОЕО компанија во друга ЦЕФТА страна, т.е. нејзиниот ОЕО Статусот стекнат во ЦЕФТА Страната А е признат во ЦЕФТА Страната Б. Затоа, овие компании ги уживаат истите придобивки што им ги носи овој статус, во сите страни на ЦЕФТА чии програми на ниво на ЦЕФТА се потврдени/валидирани како идентични со оние во земјите членки на ЕУ. Најконкретна придобивка е намалениот број на контроли, бидејќи е компанија од доверба на царинските управи, додека статусот на ОЕО на премините значи пократко задржување на камионите, побрз транспорт и со тоа намалени деловни трошоци. Откако црногорската програма ќе биде признаена на ниво на ЦЕФТА, компаниите со овој статус ќе имаат еднаков третман во сите други страни на ЦЕФТА.

Како да се добие статус на ОЕО?

Процесот на одобрување е тежок процес и може да потрае неколку месеци. Добивањето статус бара дополнителни напори од страна на компаниите од почитување на прописите, собирање документација, па дури и технолошки инвестиции за исполнување на строгите критериуми.

Потребно е да има целосна деловна усогласеност со царинските и даночните прописи на подолг временски период, докажана финансиска ликвидност, уредно сметководство и лесен пристап до сметководствената евиденција, постоење на систем кој овозможува откривање на неправилности и измами, архивирање на евиденција и заштита од губење на податоци, исполнувајќи ги соодветните стандарди безбедност и сигурност“, објаснуваат од Стопанската комора на Црна Гора.

Другите услови се однесуваат на високо ниво на доверливост и квалитет на деловните процеси, како и на системот за внатрешна контрола.

Довербата и безбедноста се клучни зборови во овој процес. Затоа економскиот оператор мора да исполнува услови кои, меѓу другото, вклучуваат почитување на строгите правила поврзани со заштита од нелегален упад во објекти, како и процедури кои ќе воспостават доверливи односи со деловните партнери заради заштита на меѓународната трговија. Исто така, неопходно е да има јасни и доверливи проверки на потенцијалните вработени кои ќе работат на безбедносно чувствителни места“, објаснуваат од Секретаријатот на ЦЕФТА.

Каква е состојбата во регионот и ЦЕФТА страните кога станува збор за бројот на компании со статус ОЕО?

Според последните податоци, 51 компанија ја имаат оваа ознака во Србија, 27 во Северна Македонија, 10 во Косово, 10 во Албанија и 4 во Црна Гора. Податоците на Стопанската комора на Молдавија покажуваат дека дури 120 компании во таа земјата има статус на ОЕО. Податокот кој секако заслужува внимание е дека од 1 ноември 2022 година взаемното признавање на статусот ОЕОС на компаниите меѓу Молдавија и ЕУ стапи на сила во 2008 година, со што Молдавија стана првата ЦЕФТА страна која има законски регулирано меѓусебно признавање на ОЕОС со ЕУ. Од друга страна, во Босна и Херцеговина нема компании со оваа ознака, имајќи предвид дека оваа ЦЕФТА страна почна да ја спроведува програмата во август минатата година.

Досега имаме добиено едно барање. Статусот на ОЕО ќе им ги овозможи на бизнисмените сите поволности предвидени со сегашната регулатива, со дополнително подигање на свеста кај сите потенцијални апликанти за важноста на предметниот концепт за нивниот иден бизнис. Побрзо спроведување на царинските процедури, имиџ на компанијата, препознатливост во регионот и пошироко, намалување на деловните трошоци“, соопштија од царинскиот сектор на Управата за индиректно оданочување на БиХ.

Кога заштедите ќе се претворат во бројки, според пресметките на бизнисмените, тоа значи дека заедно со подобрувањето и поедноставувањето на царинските формалности, меѓусебното признавање на статусот во сите ЦЕФТА страни ги ослободува компаниите од плаќање до четвртина од оперативните трошоци. Со овие иницијативи ЦЕФТА се стреми да ја поттикне трговијата, конкурентноста и инвестициите, но и да ги подготви компаниите за учество на пазарот на Европската унија.

Останато

Од локално до европско – Лидл отвора нови можности за македонското земјоделство

Објавено

на

„Потрошувачите денес имаат поголеми барања, а ние во Лидл секогаш се трудиме да ги исполниме нивните критериуми за побезбедна, поздрава и поквалитетна храна. Преку соработката со Лидл и македонските компании добиваат можности за сертификација на своите производи со Global GAP и GRASP сертификатите, а со тоа и да ги пласираат своите производи подобро на европските пазари“ изјави Милена Драгијска-Денчева, извршен претставник на Лидл на денешниот настан организиран за развој, извоз и сертификација на локалното производство на овошје и зеленчук,што се одржа во Скопје. 

Иако Лидл сè уште не ги отворил своите маркети во Северна Македонија, влијанието врз локалната економија е веќе мерливо. Само во 2024 година, повеќе од 5.500 палети сертифицирано македонско овошје и зеленчук беа извезени преку европската мрежа на Лидл. Овој извонреден резултат докажува дека македонските производители имаат капацитет да ги исполнат строгите меѓународни стандарди како Global GAP и GRASP. 

Лидл Северна Македонија, во соработка со Стопанската комора на Северна Македонија, Германското друштво за меѓународна соработка (GIZ), Швајцарската програма за зголемување на пазарната вработливост (ИМЕ) и „Макфреш“, организираа конференција за подигнување на стандардите на земјоделството преку сертификацијата со Global GAP и GRASP. Стандардите беа презентирани од страна на експертите во областа Васил Трпевски и Зорица Смилевска, а беа присутни претставници на релевантни институции како проф. д-р Сузана Јордановска, директорка на Државната фитосанитарна лабораторија (ДФЛ), повеќе од 100 компании и претставници од земјоделскиот сектор, со што се создаде значајна платформа за промоција на безбедноста на храната, подготвеноста за извоз и одржливите земјоделски практики.

Јан-Аксел Фос, заменик-амбасадор на Амбасадата на Сојузна Република Германија во Скопје, изјави дека „германската влада со децении наназад, го поддржува македонскиот земјоделско-прехранбен сектор во усогласување со Заедничката земјоделска политика на ЕУ, барањата за безбедност и квалитет на производите, како и воспоставување на пазарни врски. Веруваме дека овој сектор игра важна улога во економскиот развој на земјата, a со отворањето на ЛИДЛ, што ќе биде најголемата германска инвестиција во секторот, македонските производители добиваат директна и конкретна бизнис можност за проширување кон европскиот пазар“.

Михал Харари, заменик-шеф на мисијата во Амбасадата на Швајцарија во Северна Македонија, истакна дека „преку швајцарската програма ИМЕ, воспоставивме успешни модели и примери на локални компании кои ги подобрија своите производи, стекнаа сертификати барани од различни извозни пазари и успеаја да се интегрираат во глобалните синџири на снабдување. Партнерството со Лидл нè носи чекор понатаму, обезбедувајќи можности за повеќе компании да пристапат до синџирот и пазарите на Лидл, а со тоа да достигнат поголем обеми раст.“

Соработката на Лидл, ИМЕ и ГИЗ е изразена преку проектот „Подготвени за снабдување“ 
(„Fit for Supply“), со кој Лидл ќе овозможи поддршка на земјоделските производи, ИМЕ ќе кофинансира до 50% од трошоците за сертификација, а ГИЗ ќе обезбеди консултантска експертиза. Со стратешки инвестиции, меѓународна соработка и јасна посветеност кон конкретни резултати, Лидл докажува дека македонските производи припаѓаат не само на локалните полици – туку и на европските трпези.

Продолжи со читање

Криптовалути

Binance со рекорден раст: Достигната бројка од 275 милиони корисници, исто колку Netflix

Објавено

на

Binance го надмина рекордот од 275 милиони корисници, што е речиси на исто ниво со Netflix, една од најпознатите платформи во светот. За разлика од видео стримингот, криптото не е ниту целосно мејнстрим, иако е на сигурен пат. 

За нешто помалку од осум години, Binance прерасна од идеја во една од најшироко користените финансиски платформи во светот. Колку за пример, на повеќето компании им требаат децении за да го достигнат ова ниво, користејќи ги традиционалните платформи кои се градат на веќе познати однесувања и постоечки системи, додека Binance изгради нешто ново од темел и го прошири со огромна брзина.

Имено, Binance доби 80 милиони нови корисници само од јануари 2024 година – тоа се приближно 156 000 регистрации секој ден, или околу 1,8 нови корисници секоја секунда.

На почетокот на 2019 година, PayPal – по речиси две децении во играта – ја премина истата граница. Тоа беше значаен момент за платформата што помогна во воведувањето на ерата на дигиталните плаќања. Но, подемот на PayPal беше вкоренет во САД, еден од најразвиените и дигитално поврзаните пазари во светот. Тоа го олесни движењето на парите што луѓето веќе ги разбираа – долари, евра, пезоси – преку системи на кои веќе им веруваа.

Binance, од друга страна, не само што го подобруваше начинот на движење на парите туку воведуваше сосема нов вид пари. Крипто не доаѓаше со централна банка или со експлицитен, сеопфатен прирачник. Binance бараше од луѓето повторно да размислат што би можеле да бидат парите – да истражуваат, да учат, да веруваат, а потоа да дејствуваат. Понатаму, Binance најде привлечност на пазарите кои честопати беа занемарени од традиционалните финансии – места каде што пристапот до глобалниот финансиски систем не беше стандардно решение, туку пробив.

Алатка за секојдневниот живот

Binance Pay постепено ја претвора крипто-валутата од инвестиција во нешто многу попрактично: алатка за секојдневниот живот.

Месецов, Binance Pay се интегрираше со Pix, националниот систем за плаќање на Бразил. Ова значи дека Бразилците сега можат да вршат плаќања во реално време од крипто во реална валута директно од апликацијата Binance – лесно како плаќање со готовина.

Binance Pay оди и подалеку од практичноста. На пример, минатата година, Binance Pay помогна да се спаси живот со овозможување на прекуграничен медицински трансфер помеѓу Франција и Алжир – заобиколувајќи ги банкарските доцнења во време кога секоја секунда беше важна. Кога поплавите го опустошија Рио Гранде до Сул, Binance Payпомогна во испораката на итна помош, доставувајќи средства до погодените заедници побрзо отколку што традиционалните системи можеа да управуваат.

Без разлика дали станува збор за намирници или за надминување на криза, вредноста на крипто-валутата повеќе не е само теоретска. Таа е реална, сигурна и веќе прави разлика – од секојдневниот живот до моментите што се најважни.

Споредбата со Твитер (X)

Twitter (сегашно X) достигна 275 милиони корисници околу својата осма година, исто како Binance. Но, природата на тој број раскажува две многу различни приказни. На социјалните платформи како Twitter, луѓето скролаат, објавуваат и се ангажираат со содржина. 

На Binance, луѓето вршат трансакции. Тие купуваат, продаваат, испраќаат и складираат вистинска вредност. Луѓето го вложуваат не само своето време, туку и своите средства во Binance. Тоа е подлабок ангажман и бара повисоки влогови.

Оваа разлика е клучна. Кога 275 милиони луѓе се приклучуваат на социјална мрежа, тоа ја мери културната релевантност. Кога 275 милиони луѓе се приклучуваат на финансиска платформа, тоа сигнализира верба воплатформата, производот и иднината на парите. 

Продолжи со читање

Останато

Иновација во образованието: ПроКредит Банка и Економскиот факултет при УКИМ ги подготвуваат студентите за иднината

Објавено

на

Со цел да се намали јазот меѓу академската настава и реалните потреби на пазарот на труд, ПроКредит Банка и Економскиот факултет при Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје реализираа заеднички мултидисциплинарен проект во кој учествуваа над 150 студенти. Преку овој иновативен образовен модел, студентите добија можност да работат на реални предизвици од банкарската пракса, под менторство на универзитетски професори и експерти од банкарскиот сектор.

Проектот, кој се спроведуваше во текот на цел семестар, вклучи студенти од различни насоки кои, во рамки на своите предмети, работеа во тимови на практични задачи поврзани со иновации, дигитализација, маркетинг стратегии и одржливост. Тие беа менторирани од проф. д-р Мијалче Санта, проф. д-р Стојан Дебарлиев, проф. д-р Димитар Јовевски и експерти од ПроКредит Банка, што овозможи директно спојување на академското знаење со применета пракса.

На завршниот настан, кој се одржа во просториите на ПроКредит Банка, студентските тимови ги презентираа своите решенија пред жири составено од менаџерскиот тим на банката и професори од факултетот. Најуспешните тимови беа наградени, а дел од студентите добија можност за практична работа и потенцијално вработување во банката.

Од ПроКредит Банка посочуваат дека оваа соработка претставува долгорочна стратешка иницијатива со која се создаваат генерации студенти што се подготвени за предизвиците на модерниот деловен свет.

Горди сме што сме прва банка која го воведе овој формат на соработка со Економскиот факултет. Веруваме дека оваа иницијатива ќе биде поттик и за други институции да го модернизираат својот пристап кон образованието. Нашата цел е младите да добијат реална шанса за развој на професионални вештини и брз деловен напредок,“ велат од ПроКредит Банка.

Проф. д-р Мијалче Санта го оцени проектот како исклучително корисен:

Одлично искуство и партнерство. Целта беше да се понуди интегрирано решение на конкретни проблеми – и таа цел беше успешно постигната. Вака создаваме кадар кој од првиот ден на работното место е подготвен да создава вредност,“ истакна тој.

Како следен чекор, ПроКредит Банка најавува отворање на современ, технолошки опремен хаб во рамки на Економскиот факултет, каде што студентите ќе можат да работат на проекти, да соработуваат и да ги презентираат своите решенија во стимулативна и креативна средина. Овој простор ќе претставува нов чекор во практичната настава и унапредување на образовниот процес.

Продолжи со читање

Популарно

no baners