Connect with us

Интервјуа

Интервју ГОРЈАН ЈОВАНОВСКИ: Македонија има голема можност за проширување на навиките во е-трговијата

Објавено

на

На 25 октомври 2019 год во хотел DoubleTree by Hilton во Скопје ќе се одржи Втората годишна конференција за е-трговија под наслов „БИЗНИС РАСТ СО Е-ТРГОВИЈА“ во организација на Асоцијацијата за е-трговија на Македонија. И оваа година, Конференцијата за е-трговија ќе биде местото каде многу истакнати меѓународни и домашни говорници преку предавања, панел дискусии и неформални разговори, ќе ги пренесат своите знаења и искуства од областа на е-трговијата и маркетингот.

Листата на говорници на конференцијата е исполнета со звучни и атрактивни имиња, а еден од нив е Горјан Јовановски, кој моментално живее во Амстердам, потекнува од неговото омилено Скопје. Во Скопје тој дипломира како софтверски инженер на Факултетот за Информатички Науки и Компјутерско Инженерство (ФИНКИ) во 2015 година, а магистрира cum-laude на University of Amsterdam во 2016 како магистар по софтверско инженерство. Од тогаш, работи во Booking.com како софтверски инженер и тим лидер.

Горјан, како дел од 3.000 еко активисти низ Македонија, од 2014 година бара начин како да помогне околу проблемот со енормното загадување на воздухот. Комбинирајќи ги пасијата за технолоција и зелена средина, ја креира МојВоздух, апликација која што го прикажува степенот на загадување низ целата земја. Со над 100.000 преземања, МојВоздух бргу ја дига јавната свест околу загадувањето, а Горјан со неговата љубов на јавно говорење, продолжува да ја шири приказната и надвор од границите на Македонија преку разни говори, како и неговиот TED говор насловен “The Data I Breathe”.

Банкарство: Напоредно ја градите кариерата во booking.com, воедно креатор сте на апликацијата Мој Воздух, а од неодамна и Мој Миленик. Може ли да направите споредба во начинот на кој функционира ИТ секторот во Македонија наспроти развиените земји и кои работи треба да ги подобриме?

Горјан Јовановски: Главното нешто што го гледам во ИТ секторот во Холандија, а сепак имаме уште работа во Македонија, е користењето на податоци за носење на одлуки. Во Booking.com не може да дојде шефот, дури и CEO-то, и да рече “треба вака и вака да направиме”. Секој може да дојде со сопствена идеја, но истата мора најпрвин да се валидира со податоци пред целосно да се имплементира. Истиот mindset би сакал да го видам и кај нас, каде што место шефовите да ги носат одлуките, а програмерите да ги изведуваат, тој процес на осмислување и валидација да е заеднички.

Банкарство: На годишната конференција за е-трговија во организација на АЕТМ доаѓате како говорник и воедно претставник од booking.com – компанија во која податоците играат клучна улога во донесувањето одлуки. Колку е значајно правилното управување со податоците кои ви се на располагање?

Горјан Јовановски: Како компанија што оперира во Европската Унија, а воедно и компанија што се грижи за своите корисници, многу е битно да се придржуваме кон правилно користење на корисничките податоци. Сите сензитивни податоци се чуваат на посебни затворени датабази со многу лимитиран и строго контролиран пристап, а останатите податоци кои ги агрегираме за користење на сајтот се комплетно анонимизирани со цел да не може да се издвои активноста на еден корисник. Booking.com е етичка компанија, и шефот на оделот за експериментирање има дадено отчет дека нема лично да дозволи никакво сомнително користење на податоците на корисниците, партнерите и вработените.

Банкарство: Кои се основните разлики во поглед на дигиталните вештини и користењето на онлајн просторот за продажба во Македонија наспроти Холандија. Дали е потребно значајно да се менуваат навиките на граѓаните и во која насока треба да се движиме во иднина со цел развој на е-трговијата?

Горјан Јовановски: Македонија дефинитивно има голема можност за проширување на навиките во е-трговијата. Од воведување на сервиси за онлајн нарачка на такси како Uber, до продлабочување на е-нарачката на храна, и секако локален сервис како Amazon (во Холандија најголемиот локален е Bol.com). Сепак сме мал пазар, и затоа верувам поспоро се развиваат овие навики.

Дигитализација на банкарскиот систем исто бара големо унапредување. Системи како Casys за мене се кошмар за користење, како и немање алтернативи за примање пари online како PayPal. Овие ревизии мора да се направат за да може да се продлабочат навиките кај граѓаните за е-трговијата.

Банкарство: Технологијата се повеќе се користи за општествено корисни цели, имајќи предвид дека се почесто гледаме иницијативи за социјални иновации во ИТ областа, а вашето портфолио исто така покажува дека е тоа возможно. Зошто вашите концепти се изградени врз основа на развој на мобилни апликации?

Горјан Јовановски: Верувам дека мобилните апликации се најдостапни за луѓето. Сепак скоро секогаш го имаме нашиот мобилен во рака, и секоја апликација се бори за нашето внимание. Се надевам дека апликациите за подобрување на општеството ќе може да земат приоритет над Candy Crush, а воедно и да почнат да влијаат на навиките на корисниците за да се сменат тие кон подобро.

Банкарство: Вашата презентација на Конференцијата за е-трговија е на тема „Раст со податоци преку A/B тестирање“. Што е она што ја прави оваа технологија за тестирање посебна и кои се основните карактеристики на кои треба да се обрне внимание?

Горјан Јовановски: A/B тестирањето е многу едноставен концепт.

  1. Доколку сакам да тестирам некоја идеја, поставувам хипотеза која верувам дека би можел да ја тестирам, т.е. што верувам дека новата идеја ќе донесе во подобрување на производот.
  2. Потоа, половина од моите корисници ги изложувам на таа нова идеја, а другата половина останува на претходната непроменета верзија.
  3. И за двете групи се собираат податоци за користење на продуктот,  по можност на подолг период со цел да се акумулираат доволно статистички релевантни податоци за користеноста.
  4. На крајот се споредуваат податоците од двете групи, и се гледа дали се потврдува или негира хипотезата, и на тој начин се носи финалната одлука дали мојата идеја била добра или не за корисниците.

Битно е да се запамти дека 90% од идеите што се пробуваат во Booking.com, се покажуваат како неуспешни откако ќе се анализираат податоците – тоа значи дека колку и да мислиме дека ги знаеме нашите корисници, не е тоа секогаш така. Затоа е секогаш битно нашите верувања да ги подврдуваме со статистички релевантни податоци.

Интервјуа

Очекувања на менаџментот на Охридска банка АД Скопје за случувањата во банкарскиот сектор во 2020 година

Објавено

на

На почетокот на тековната 2020 година, се обраќаме до банките во Република Македонија со цел објавување на очекувањата на водечките банкари во нашата земја од аспект на предизвиците со кои ќе се соочат Банките во периодот што следи. (more…)

Продолжи со читање

Интервјуа

Очекувања на менаџментот на Халкбанк АД Скопје за случувањата во банкарскиот сектор во 2020 година

Објавено

на

На почетокот на тековната 2020 година, се обраќаме до банките во Република Македонија со цел објавување на очекувањата на водечките банкари во нашата земја од аспект на предизвиците со кои ќе се соочат Банките во периодот што следи. (more…)

Продолжи со читање

Интервјуа

Очекувања на менаџментот на Капитал Банка АД Скопје за случувањата во банкарскиот сектор во 2020 година

Објавено

на

На почетокот на тековната 2020 година, се обраќаме до банките во Република Македонија со цел објавување на очекувањата на водечките банкари во нашата земја од аспект на предизвиците со кои ќе се соочат Банките во периодот што следи. (more…)

Продолжи со читање

Популарно